MRONJにならないための方法をご存知ですか?とChatGPTに聞いてみた。

Do you know how to avoid becoming a MRONJ?
と聞いてみたらなかなか興味深いです。1分で書き上がってきます。

(注;MRONJのポジションペーパーが改定されもうすぐ発表されます.骨粗鬆治療を行いつつ必要な抜歯は早期に行うことが推奨されています.歯周病をそのままにして骨粗鬆治療薬を休薬して待機するのが最も顎骨に悪影響となります.リスクの高い方は総合病院等に抜歯をお願いしていただくこともあります.当院では歯科受診しメンテナンスをしない方は,骨粗鬆症治療を行っていません.)

Yes, I can provide some information on how to avoid developing MRONJ (medication-related osteonecrosis of the jaw). MRONJ is a rare but serious condition that can occur in people who take certain medications, such as bisphosphonates and denosumab, which are commonly used to treat osteoporosis and cancer.

Here are some tips to help reduce your risk of developing MRONJ:

Maintain good oral hygiene: Brush your teeth twice a day, floss daily, and visit your dentist regularly for check-ups and cleanings.

Report any dental problems: Let your dentist know if you have any dental problems, such as loose teeth, pain, or swelling in your mouth, before starting treatment with a medication that can cause MRONJ.

Avoid invasive dental procedures: If you are taking a medication that can cause MRONJ, try to avoid invasive dental procedures, such as tooth extractions, dental implants, and periodontal surgery.

Be proactive: If you are taking a medication that can cause MRONJ, talk to your healthcare provider about your risk and what you can do to prevent the condition.

Quit smoking: Smoking can increase your risk of developing MRONJ, so if you smoke, consider quitting.

It's important to note that not everyone who takes a medication that can cause MRONJ will develop the condition. However, taking these precautions can help reduce your risk. If you have any concerns about your risk of developing MRONJ, talk to your healthcare provider or dentist.

はい、MRONJ(薬剤関連顎骨壊死)にならないための情報を提供することができます。MRONJは、骨粗鬆症やがんの治療によく使われるビスフォスフォネートやデノスマブなど、特定の薬を服用している人に起こる可能性のある、まれですが深刻な症状です。

MRONJを発症するリスクを減らすためのヒントをいくつかご紹介します。

口腔衛生を良好に保つ。1日2回の歯磨きと毎日のフロスを行い、定期的に歯科医師の診察とクリーニングを受けましょう。

歯に問題がある場合は報告する。歯が抜けたり、痛みがあったり、口の中が腫れたりするなどの歯の問題がある場合は、MRONJを引き起こす可能性のある薬の治療を始める前に、歯科医に知らせてください。